Friday, April 28, 2006

kAis pAgi maKan pAgi, kAis petAng maKan pEtAng

kepada jess,

Sia rasa bagai emosi sia separti kiasan tadi. Yang dikumpul dari sawah pagi tadi, sia habis makan petang sudah. Yang sia ni sudah tiada kata-kata yang dapat menggambarkan perasaan sia.

Sia boleh duduk atau melantar tanpa arah, tanpa rasa ghairah, tanpa apa –apa yang tinggal sebab sudah ku habis makan kais pagi tadi. Perasaan sia, harapan sia, semua yang dikatakan esok itu bagaikan masakan ayam yang tiada rasanya, tiada tinggal sudah semua kemasinannya, atau sudah dimakan semua dagingnya dan ditinggalkan hanya tulang – tulangnya.

Tulang – tulangnya yang kurus, kering dan tiada tujuannya lagi. Tulang – tulangnya yang menderita memberikan semua dagingnya kepada yang tidak tahu menghargainya. Yang tinggal hanya kenyataan yang tiada lagi impian, tiada lagi keghairahan atau harapan yang dapat merangsangkan sia lagi.

Mungkin manusia paling sedih apabila mereka kosong. Atau mungkin mereka lebih sedih apabila mereka sedar bahawa hidup mereka it kosong sebenarnya.

Sia sudah bosan dengan diri sia, separti sia rasa kamu rasa begitu juga. Perasaan sedih tanpa arah, hidup tanpa ghairah atau tujuan. Sia sendiri tidak pasti kenapa sia kini begini.

Sia hanya tahu sia sudah letih dengan diri sia. Sia tidak boleh tahan lagi dengan diri ini yang lebih baik tidak hidup dari hidup tanpa keghairahan.

Begitulah.

Bagusnya hidup kamu itu yang tidak pernah rasa ayam itu yang tiada kemasinannya. Jangan risau, sia pun tidak berapa faham apa yang dilafazkan.

sia,
jess

2 comments:

Anonymous said...

wat da

cheryl said...

wah...u can still speak bm? mine has gone to d longkang d!